Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 н.р
ВИХОВНА РОБОТА
Виховання – це перш за все живе слово викладача,живі людські взаємостосунки викладача із учнями, формування свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людини з притаманними її особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, які спрямовані на саморозвиток та розвиток демократичного суспільства в Україні.
Мета виховання – формування морально-духовної життєвокомпетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал. Виховна мета є спільною для всіх ланок системи виховання та є критерієм ефективності виховного процесу.
Мета державно-суспільної системи виховання повинна бути достатньо визначеною і в той же час абсолютно уіверсальною.
До завдань виховання відносяться:
• формування особистості – патріота України, який усвідомлює свою належність до сучасної європейської цивілізації, підготовлений до життя і чітко орієнтується в сучасних реаліях;
• виховання людини демократичного світогляду і культури, яка дотримується прав і свобод, з повагою ставиться до традицій, культури народів світу;
• забезпечення умов для самореалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних та власних інтересів;
• формування покоління, яке здатне навчатися впродовж життя;
• створювання і розвиток цінності громадянського суспільства;
• відхід від уніфікації в процесі виховання, від орієнтації на «середнього» вихованця;
• формування національної свідомості, людської гідності;
• виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров'я учнів;
• розвиток у дітей і молоді творчих здібностей, підтримка обдарованих дітей і молоді.
Концепція національного виховання розглядає такі принципи виховання:
• єдність національного і загальнолюдського виховання;
• природовідповідність виховання;
• культуровідповідність виховання;
• активність, самодіяльність і творча ініціатива;
• демократизація виховання;.
• гуманізація виховання;
• безперервність і наступність виховання;
• єдність навчання і виховання;
• диференціація та індивідуалізація виховного процесу;
• гармонізація родинного і суспільного виховання;
• особистісно орієнтований підхід у вихованні.
Реалізація основних завдань і принципів виховання здійснюється у ряді пріоритетних напрямків:
• громадянське виховання;
• правове виховання;
• моральне виховання;
• фізичне виховання;
• художньо-естетична освіченість і вихованість особистості;
• екологічне виховання;
• трудове виховання;
• статеве виховання і підготовка до сімейного життя;
• формування наукового світогляду.
Виховання як цілеспрямований процес формування особистості
здійснюється за допомогою методів виховання, їх вибір та ефективне
використання залежать від:
• вікових та індивідуальних особливостей школярів;
• рівня розвитку дитячого колективу;
• поєднання методів формування свідомості та поведінки;
• ефективності методів виховання.
До основних груп методів виховання відносяться:
• методи формування свідомості (роз'яснення, бесіда, лекція, диспут,приклад);
• методи формування суспільної поведінки (педагогічна вимога,
громадська думка, доручення, створення ситуацій, які виховують);
• методи стимулювання діяльності та поведінки (змагання, заохочення, покарання);
• методи контролю та аналізу ефективності виховання.
Форми організації виховання поділяються на масові (читацькаконференція, тематичні вечори, літературні вікторини тощо), групові(гурткові) форми роботи (політичні інформації, година класного керівника,випуск стінної газети, робота з періодичною пресою, радіо- і телепередачі тощо), індивідуальні (позакласне читання, гра на музичних інструментах,
малювання, колекціонування).Аналіз стану виховної роботи свідчить, що формами організації виховного процесу, що найбільш вживаються, є:
• словесні (інформація, роз'яснення, зустрічі, збори, конференції, заочні, екскурсії);
• практичні (екскурсії, походи, конкурси, олімпіади, спартакіади);
• наочні (творчі виставки, книжкові стенди, стінгазети).
Організація дозвілля учнів потребує певної системи і підбору тем для ознайомлення і обговорення, в яких зацікавлені самі учні. З цією метою треба
проводити опитування учнів, щоб з’ясувати, які питання їх більше цікавлять і до яких є інтерес, яка може бути форма проведення того чи іншого заходу.
Річний план виховної роботи на 2023-2024 н.р.
№ з/п | Заходи | Відповідальні за виконання | Термін виконання | Примітка про виконання |
1. | Вибір учнівського активу навчальних груп і проживаючих в гуртожитку | Заст. директора з НВР керівники груп, майстри в.н., вихователі | До 1.10.23 | |
2. | Координація плану виховної роботи центру з позашкільними установами, службою в справах неповнолітніх, відділом молоді, органами внутрішніх справ | Заст. директора з НВР спільно з соціальним педагогом | До 1.10.23 | |
3. | Проведення нарад-інструктажів з керівниками груп, майстрами в.н., вихователями гуртожитку з питань виховної роботи | Заст. директора з НВР керівники груп, майстри в.н., вихователі | Протягом року, щотижня | |
4. | Підготувати урочисту лінійку присвячену початку нового навчального року | Заст. директора з НВР, методист, педагог організатор | До 01.09.23 | |
5. | Організація і затвердження плану роботи гуртків та спортивних секцій | Заст. директора з НВР, методист | До 10.09.23 | |
6. | Поселення учнів в гуртожиток. Підготувати проект наказу про поселення в гуртожиток. | Заст. директора з НВР вихователі, комендант | До 05.10.23 | |
7. | Вивчення соціального портрету навчальних груп, виявлення дітей-сиріт, напівсиріт, сімей, які потребують особливої уваги, дітей, які постраждали від наслідків аварії на ЧАЕС, багатодітних, малозабезпечених сімей, дітей учасників АТО | Заст. директора з НВР керівники груп, майстри в.н., вихователі, соціальний педагог | Протягом вересня | |
8. | Підготовка проектів наказів “Про організацію роботи з соціального захисту дітей-сиріт, дітей, які залишились без батьківського піклування” | Заст. директора з виховної роботи., соціальний педагог | Протягом вересня | |
9. | Поновити банк даних про дітей-сиріт та учнів, які перебувають на обліку в ССД | Заст. директора з виховної роботи, соціальний педагог | До 15.09.23 | |
10. | Провести організаційні збори учнів, що проживають в гуртожитку | Заст. директора з виховної роботи,вихователі, комендант | До 10.10.23 | |
11. | Провести загальні збори учнів І курсу | Адміністрація | План роботи центру | |
12. | Провести анкетування учнів І курсу | Керівники груп, майстри в.н., соціальний педагог, практичний психолог, методист | До 20.09.23 | |
13. | Свято квітів до Дня працівників освіти | Заст. директора з НВР., керівники груп, майстри в.н., організатор | До 05.10.23 | |
14. | Провести свято до Дня працівника освіти. Вітальні листівки від груп педагогам, концерт | Заст. директора з НВР., педагог організатор, методист | До 05.10.23 | |
15. | Здійснення контролю за проведенням індивідуальної роботи з підлітками, схильними до правопорушень та учнями, що стоять на обліку в кримінальній міліції та ССД | Заст. директора з НВР | Щомісячно | |
16. | Підготувати і провести загальні батьківські збори | Адміністрація центру | До 15.10.23 | |
17. | Підготувати концерт художньої самодіяльності на батьківські збори: | Заст. директора з НВР, педагог - організатор, керівники груп | До 15.10.23 | |
18. | Підготувати і провести загальні лінійки (поведінка учнів, навчання учнів, відзначення кращих учнів, преміювання учнів, ознайомлення з наказами) | Заст. директора з НВР, практичний психолог | Щомісячно, протягом року | |
19. | Організовувати зустрічі із представниками кримінальної міліції, наркологом, представниками ССД | Заст. директора з НВР соціальний педагог | Протягом року | |
20. | Організувати та провести заходи до Дня студента | Заст. директора з НВР | Листопад | |
21. | Відзначення Дня збройних сил України | Заст. директора з НВР | Січень | |
22. | Новорічний Бал - маскарад, конкурс Новорічних газет-привітань | Заст. директора з НВР | Грудень | |
23. | Вивчення стану виховної роботи з учнями, які проживають в гуртожитку | Заст. директора з НВР | Щомісячно | |
24. | Скласти план проведення зимових канікул. Зібрати інформацію про місця перебування дітей-сиріт на зимових канікулах. Надати необхідну допомогу учням схильним до правопорушень в організації дозвілля | Керівники груп, майстри в.н., керівник фізвиховання | До 01.01.24 | |
25. | Організувати та провести урочистості до Дня Соборності України | Заст. директора з НВР, педагог – організатор, керівники груп, методист | Січень | |
26. | Провести батьківські збори по групах за підсумками І семестру. | Керівники груп, майстри в.н. | Січень | |
27. | Вирішити питання про оздоровлення учнів з числа дітей-сиріт та дітей, які залишились без піклування батьків на період зимових канікул | Соціальний педагог | До 01.01.24 | |
28. | День закоханих. Організувати роботу скриньки кохання, вітальних листівок. концерт | Заст. директора з НВР, педагог - організатор | Лютий | |
29. | Концерт до Міжнародного жіночого Дня 8 березня | Педагог-організатор, бібліотекар, керівники груп | Березень | |
30. | Гуморина. День сміху. Концерт. | Педагог - організатор | Квітень | |
31. | Скласти план проведення заходів до Дня пам’яті та примирення та Дня Перемоги | Заст. директора з НВР | Квітень | |
32. | Організація ремонтних робіт в гуртожитку | Заст.. директора з НВР., керівники груп, майстри в.н., вихователі, комендант | Лютий - червень | |
33. | Зібрати дані про місце перебування під час канікул учнів, схильних до правопорушень, сиріт. | Заст.. директора з НВР керівники груп, майстри в.н. | Травень | |
34. | Єдиний урок пам’яті, присвячений вшануванню початку депортації кримських татар та інших народів з території Криму | Заст.. директора з НВР керівники груп, педагог - організатор | Травень | |
35. | Організувати огляд-конкурс “На кращу кімнату в гуртожитку”, “Кращу секцію” | Заст. директора з НВР, вихователі | Жовтень-грудень | |
36. | Відзначення річниці прийняття Конституції України | Червень | ||
37. | Організувати і провести “Випуск – 2020” | Заст. директора з НВР, педагог - організатор | Червень | |
38. | Скласти план роботи на наступний навчальний рік | Заст. директора з НВР, методист | Червень |
Контрольно-аналітична діяльність заступника директора з виховної роботи: | Заступник директора з виховної роботи | Протягом року | ||
Вересень | 1. Контроль за готовністю до нового навчального року: уточнення списків, поселення в гуртожиток, забезпечення учнів до навчального року, підручниками, забезпечення всім необхідним учнів-сиріт, напівсиріт, учнів з малозабезпечених сімей. 2. Контроль за підготовкою плану виховної роботи на І семестр керівників груп. 3. Контроль за оформленням особових справ учнів груп. 4. Контроль за організацією харчування учнів. | Співбесіди, наради керівників груп, майстрів в.н. | ||
Жовтень | 1. Контроль за поселенням і проживанням учнів у гуртожитку. 2. Контроль за здійсненням самоврядування в групах. 3. Контроль за здійсненням самоврядування в гуртожитку. 4. Контроль за роботою з неблагополучним контингентом | Співбесіди, наради керівників груп, майстрів в.н., вихователів | ||
Листопад | 1. Контроль за проведенням виховних годин і виховних заходів. 2. Контроль за виконанням планів виховної роботи. 3. Контроль за роботою гуртків, секцій | Співбесіди, наради керівників груп, майстрів в.н., вихователів. | ||
Грудень | 1. Контроль за підготовкою проведення святкувань Нового року. 2. Контроль за підготовкою виховної роботи на час зимових канікул. 3. Контроль за санітарним станом гуртожитку і збереженням матеріальних цінностей гуртожитку. | Співбесіди, наради керівників груп, майстрів в.н., вихователів | ||
Січень | 1. Контроль за виконанням плану виховної роботи за І семестр. 2. Перевірка планів виховної роботи на ІІ семестр. | |||
Лютий | 1. Контроль роботи методичної комісії керівників груп. 2. Контроль за роботою методичної комісії вихователів. 3. Контроль роботи бібліотеки. | Наради | ||
Березень | 1.Контроль за організаційними формами виховної роботи керівників груп, майстрів в.н. і вихователів. 2.Контроль за роботою гуртків і секцій | Відвідування виховних заходів | ||
Квітень | 1.Контроль за підготовкою до ремонтних робіт в гуртожитку. 2.Контроль за виконанням плану виховної роботи з учнями за навчальний рік. Аналіз результативності його виконання. Контроль за документацією керівників груп, вихователів, керівників гуртків і секцій. | Співбесіди, перевірка документації | ||
Травень | 1. Контроль за проведенням ремонтних робіт в гуртожитку при підготовці до нового навчального року. 2. Контроль за літнім оздоровленням учнів. 3. Контроль за підготовкою до проведення Свята Випускника. | Співбесіди, наради керівників груп, майстрів в.н., вихователів | ||
Червень | 1. Контроль за підготовкою планів роботи вихователів, класних керівників, соціального педагога, психолога, керівника фізичного виховання на наступний навчальний рік | Співбесіди, наради |